Антоанета Божинова: Ако данъкът върху храните е диференциран, сивият сектор ще изчезне
26/06/2014 17:06 | noa.bg
     Относно информациите за голям процент производство на храни в сивия сектор у нас се свързахме с Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.
„Доколкото говорим за сив сектор, процентите са много.“, категорична беше Божинова, без да се ангажира с конкретика. Сивият сектор е значителна част от нашата икономика във всяка област и тъй като познавам храните ни, бих казала, че сивият сектор е страшен, коментира тя. Антоанета Божинова посочи, че в консервната промишленост сивият сектор е значително по-малък проблем, защото този вид производство по-трудно може да се скрие. Различна е ситуацията в хлебарската, сладкарската и месарската индустрия, защото процесите на производство и продажба там могат да приключат за няколко часа.
Антоанета Божинова посочи, че хранителният сектор предлага диференциран данък върху храните. Тя посочи, че се знае кое е храна, кое е добавка и кое – акцизна стока, и наблегна на факта, че предложението важи само за храните. Не се ангажира с точен размер на данъка, но беше категорична, че от бранша настояват той да е значително по-нисък. Божинова даде пример със съседна страна, в която той е бил 8% (към момента е повишен заради задлъжнялост към ЕС). „Въобще във всяка една европейска страна данъкът върху храната е различен отколкото данъка върху която и да е друга стока.“
Предложението на хранителния бранш е може би от около 20 години, обясни Божинова, и каза, че преди около десетина години, секторът е имал “ много сериозни разчети, които показваха, че ако данъкът се направи диференциран върху храните, сивият сектор ще изчезне“. Като причина за това Антоанета Божинова обясни, че данъците, които ще плащат компаниите, ще са по-малко, потреблението значително ще се повиши и оттам оборотът ще даде възможност на фирмите, работещи в сивия сектор, да поискат да излязат от него.
Друг важен момент, на който обърна внимание Божинова е, че има желание и амбиция Агенцията по храните да прави общи брифинги с бранша, т.е. производителите на храни, за да може потребителят по-лесно да се ориентира на пазара.
Източник: Агрозона Анета Стефанова


0 Коментарa


Коментирай
Име*
Коментар*